Vad gör jag åt skiten?

Jag önskar att jag kunde räkna upp ett otal fina vanor som jag lagt till mig med för att få bukt med V men jag är i mångt och mycket dränerad när det gäller energi att ta tag i det. Hursom så har jag några saker som jag borde göra och några saker som jag testat.

Akupunktur: Funkade inte för mig, tyvär. Men ont som fan gjorde det! Tanken är att akupunkturen ska ge smärtlindring så att den onda cirkeln av smärta-spänning-smärta-spänning försvinner.

Terapi: Det är viktigt att få reda ut alla känslor kring V, det ställer till det förbaskat mycket i skallen och man kan nedvärdera sig helt oerhört mycket. Jag kan känna mig tråkig och gammal, som om jag förlorat min ungdom och glada framtoning. Hursom, jag gick till en välrennomerad sexolog tre gånger men önskade mig långt därifrån varje gång. Hon var helt koko! Terapi är nödvändigt och bra men det måste kännas bra att prata med den som sitter mitt emot.

Tänjövningar: Området som är drabbat gör djävulusiskt ont, därför undviker man (jag) att beröra det. Det medför att området blir ovant vid beröring och när man väl nuddar det kan kroppen reagera med smärta trots att det inte gör ont på grund av att nerverna är så ovana vid just beröring. För att komma till rätta med det kan man göra tänjövningar vilka går ut på att beöra området med ett finger, provrör, glasstav, vad man har tillgängligt. När man känner smärtimpulser håller man kvar beröringen tills smärtan ebbar ut. Nerverna vänjer sig vid beröring och kroppen kommer, förhoppningsvis, att bli av med betingelsen beröring-smärta.
För mig känns dessa övningar lite fel. Det känns kliniskt och underligt att ligga med ett provrör mellan benen och försöka att fokusera på annat än smärta.

Knipövningar: När man har ont i ryggen, nacken, axlar osv går man ofta till en sjukgymnast. Många gånger beror smärtan på att musklerna är så spända att slaggämnen inte har kunnat transporterats därifrån. I normala fall när muskeln används och är mjuk så spänns den och slappnar av vid användning vilken leder till att blod och lymfa fritt kan transporteras ut och in i muskeln. För att komma åt smärtan får man massage och gör styrkeövningar med många reps. Samma princip gäller för V. Man kniper och slappnar av med slidmusklerna för att minska på spänninagrna och göra musklerna mjuka igen. Många med V får på grund av smärtan hel eller partiell slidkramp (vaginism) och då är det extra viktigt med knipövningarna.
Det här är egentligen den enklaste minst invasiva metoden att förbättra V. Knip när du har kissat, knip varje gång du kollar på TV. Enkelt...men ack så enkelt att glömma......

Kommentar: Knipövningar borde alla babes göra. Man minskar risken för inkontinens och man får ett bättre sexliv! Yey!!!

Avslappning: Allämnt välmående är som bekant bra för att minska obehag från alla sjukdomar. Därför kan avslappning hjälpa. Jag är dock lite för speedad för att kunna ligga still och andas....

Mindfulness: Stressade, högpresterande och drivna. Vi V tjejer har det inte lätt (blink, blink)....Well, ofta leder kroniska smärttillstånd till att man fokuserar på fel saker i livet. Mindfulness syftar till att "omprogrammera" hur man tänker och fokuserar. Vi lever för mycket i igår och imorgon istället för att fokusera på just nu. Jag tror asmycket på den här metoden. Problemet är bara att det kräver massor med diciplin och regelbundenhet av den som ger sig in på den. Jag har aldrig lyckats att ta mig längre än vecka tre av tio.

Läs mer om Mindfulness här!

Olja: Att använda olja har flera olika effekter. Dels bygger det på samma princip som tänjövningar. Varje gång du duschar smörjer du underlivet med olja för att vänja det vid beröring. Dels är det också menat att mjuka upp sköra slemhinnor vilket vissa V tjejer har problem med. Torra slemhinnor kan bero på att smärtan gör det svårare att bli upphetsad vid sex vilket leder till minskad lubrikation. Resten kan man räkna ut själv, eller så kan man testa att gnugga handflatan mot ett sandpapper och se hur det känns.

Jag har också deltagit i en studie i vilken man undersökte om en antioxidantkräm kunde ha effekt på V. Studien var i min mening dåligt skött. Jag har efter två år och idoga försök fortfarande inte fått veta om jag fick placebo eller verksam kräm. Något som man faktiskt måste tala om ifall deltagaren ber om att få veta det.

Är det nån som provat andra metoder. Snälla, peta ner en kommentar! Jag har tänkt göra en liten sammanställning så fort jag får tid över vilka metoder som finns tillgängliga.

Nu: Lunch :)

Kram på er

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0